تبلیغات
آوای قرآن - نعمت های الهی امانت الهی هستند.

بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 30 فروردین 1390

___________________________________________________________________

خداوند ویژگى‏ها و امتیازات خاصّى به بشر داده كه هیچ یك از موجودات در آسمان و زمین آن را ندارند و این امتیازات امانت الهى است و براى انسان مسئولیّت‏آور است ، امّا بسیارى از انسان‏ها در این امانت خیانت كرده و از آن در مسیر خلاف خواست خداوند بهره مى‏برند

___________________________________________________________________

نعمت‏هاى الهى به انسان امانت الهى است

قرآن حکیم

«یَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ یَقُولُونَ یا لَیْتَنا أَطَعْنَا اللَّهَ وَ أَطَعْنَا الرَّسُولا ؛ روزى كه صورت‏هاى آنان در آتش گردانده مى‏شود، (با حسرت) مى‏گویند: اى كاش! خدا را اطاعت مى‏كردیم و پیرو رسول (او) بودیم .»(احزاب/ 66)

این آیه را مفسران به دو صورت معنى كرده اند:

یكى: گردانیدن صورت به معنى تبدیل و تبدل آن است ، دوم: آن كه صورت را در درون آتش از این رو به آن رو مى‏چرخانند تا آتش به همه جاى آن برسد ، همان گونه كه گوشت را موقع سرخ كردن مى‏چرخانند .

و بعضی مفسران گفته اند ممكن است معناى آیه این باشد كه صورت‏هاى كافران در اثر حرارت آتش، به رنگ‏هاى مختلفى در مى‏آید .

وقتى كفار و منافقان گرفتار چنین آتشى مى‏شوند آن وقت حسرت مى‏خورند كه كاش از خدا و رسول او اطاعت كرده بودیم . ولى این سخن در سراى جزاى آخرت چه فایده ای دارد ، آنها در آن هنگام كه فرصت عمل داشتند غفلت كردند.

از این كه حق را اجابت نكرده بودند و رسول اللَّه را اطاعت ننموده بودند ، معذرت مى‏خواهند به این دلیل كه با بالا رفتن حجابها دریافته‏اند كه هیچ بهانه و توجیهى سود ندهد .

 

پیام‏های آیه:

1ـ كافران در قیامت ، نه تنها ولىّ و نصیرى ندارند ، بلكه اختیار صورت خود را نیز ندارند. «تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ»

 2ـ معاد جسمانى است . «تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ»

3ـ غافلان در قیامت بیدار مى‏شوند . «یا لَیْتَنا»

4ـ ندامت، در قیامت سودى ندارد . «یا لَیْتَنا»

5ـ اطاعت از خدا و رسول آرزوى دوزخیان خواهد بود. «یا لَیْتَنا أَطَعْنَا اللَّهَ وَ أَطَعْنَا الرَّسُولَا»

6ـ اطاعت از خدا به همراه اطاعت از رسول كارساز است . «أَطَعْنَا اللَّهَ وَ أَطَعْنَا الرَّسُولَا»

7ـ پیامبر اكرم صلى اللَّه علیه و آله علاوه بر ابلاغ فرمان الهى، خود نیز دستوراتى را براى مردم صادر مى‏كرد . «أَطَعْنَا اللَّهَ وَ أَطَعْنَا الرَّسُولَا»

8ـ تنها راه نجات ، اطاعت از خدا و رسول است . «یا لَیْتَنا أَطَعْنَا اللَّهَ وَ أَطَعْنَا الرَّسُولَا»

« یَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ یَقُولُونَ یا لَیْتَنا أَطَعْنَا اللَّهَ وَ أَطَعْنَا الرَّسُولا ؛ روزى كه صورت‏هاى آنان در آتش گردانده مى‏شود، (با حسرت) مى‏گویند: اى كاش! خدا را اطاعت مى‏كردیم و پیرو رسول (او) بودیم .»

*سخن حق بگوئید تا اعمالتان اصلاح شود !!

قرآن

«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدِیداً ؛ اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! تقواى الهى پیشه كنید و سخن (حقّ و) استوار گویید .» (احزاب 70) ، « یُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمالَكُمْ وَ یَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظِیماً ؛ تا خداوند كارهاى شما را اصلاح كند و گناهانتان را بیامرزد و هر كس خدا و رسولش را اطاعت كند، بدون شكّ به رستگارى بزرگى دست یافته است.» (احزاب 71)

«قول سدید» سخنى است كه در آن سستى و لغو و دروغ و نفاق نباشد . سخنى كه همچون سدّى محكم ، جلو شكّ و شبهه و فساد را بگیرد و اگر بعضى از مفسران آن را به معنى" صواب" و بعضى به معنى" خالص بودن از كذب و لغو" یا " هماهنگ بودن ظاهر و باطن " و یا " صلاح و رشاد" و مانند آن تفسیر كرده‏اند ، همه به معنى جامع فوق برمى‏گردد .

 

پیام‏های آیه:

1ـ لازمه‏ى ایمان، داشتن تقواست، «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ» و لازمه‏ى تقوا سخن استوار است . «اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیداً»

2ـ انسان مؤمن شایستگى تقوا و قول سدید را دارد . «الَّذِینَ آمَنُوا ... اتَّقُوا ... قُولُوا»

3ـ نشانه‏ى ایمان ، هم ظاهرى است ، «قَوْلًا سَدِیداً» و هم باطنى . «اتَّقُوا اللَّهَ»

4ـ سخن سدید تنها به الفاظ آن نیست ، بلكه به محتواى آن است ، در واقع این فكر و اندیشه است كه باید محكم و استوار باشد . «قُولُوا قَوْلًا سَدِیداً»

5ـ هر شنیده‏اى قابل بازگو كردن نیست . «قَوْلًا سَدِیداً»

6ـ اگر انسان در رفتار و كردار تقوا را مراعات كند ، باقى مسائل را خداوند حل مى‏كند . «یُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمالَكُمْ وَ یَغْفِرْ لَكُمْ» (نظیر آیه 31 سوره نساء كه مى‏فرماید : «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَیِّئاتِكُمْ» ، اگر از گناهان بزرگى كه از آن نهى مى‏شوید دورى كنید ، گناهان كوچك شما را مى‏پوشانیم.)

7ـ كلید رستگارى، پیروى از خدا و رسول است. «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظِیماً»

 

* هستى شعور دارد!

«إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً ؛ همانا ما امانت(الهى) را بر آسمان‏ها و زمین و كوه‏ها عرضه كردیم، پس، از حمل آن سر باز زدند و از آن ترسیدند، ولى

قران و خدا

انسان آن را بر دوش گرفت، امّا او بس ستمكار و نادان است.» (احزاب 72)

در حدیث مى‏خوانیم : هنگامى كه وقت نماز فرا مى‏رسید ، لرزه بر اندام حضرت على علیه السلام مى‏افتاد و مى‏فرمود : وقت نماز است ، نماز همان امانت الهى است كه كوه‏ها و آسمان‏ها از تحمّل آن سرباز زدند . (تفسیر نور الثقلین)

در زیارت جامعه كبیره خطاب به اهل بیت علیهم السلام مى‏خوانیم : «انتم الامانة المحفوظة ؛ شما آن امانت حفظ شده هستید.»

بین حمل و تحمیل فرق است . انسان امانت الهى را پذیرفت و آن را حمل كرد ، نه آنكه بر او تحمیل شده باشد .

شاید این آیه واقعیّت‏هایى را در مورد انسان بیان مى‏كند كه هنوز عقل بشر به آن نرسیده است . امّا آنچه از ظواهر آیه فهمیده مى‏شود این است كه خداوند ویژگى‏ها و امتیازات خاصّى به بشر داده كه هیچ یك از موجودات در آسمان و زمین آن را ندارند و این امتیازات امانت الهى است و براى انسان مسئولیّت‏آور است ، امّا بسیارى از انسان‏ها در این امانت خیانت كرده و از آن در مسیر خلاف خواست خداوند بهره مى‏برند .

عقل و اراده كه باید در مسیر شناخت حقّ و انتخاب آن به كار رود تا مایه‏ى رشد و كمال بشر شود ، راههاى باطل به كار گرفته شده و منجر به گسترش ظلم و ستم گشته است ، تا آنجا كه رفتار بشر جاهلانه و نابخردانه شمرده مى‏شود .

هنگامى كه وقت نماز فرا مى‏رسید ، لرزه بر اندام حضرت على علیه السلام مى‏افتاد و مى‏فرمود : وقت نماز است ، نماز همان امانت الهى است كه كوه‏ها و آسمان‏ها از تحمّل آن سرباز زدند

پیام‏های آیه :

1ـ انسان ، برتر از آسمان‏ها و زمین است . انسان ، امین خدا در هستى است . «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ... فَأَبَیْنَ ... وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ»

2ـ هستى شعور دارد . «عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ» ...

3ـ نعمت‏هاى الهى به انسان (عقل، اراده، فطرت، هدایت پیامبران و ...) امانت الهى است . در امانت خیانت نكنیم كه از بزرگ‏ترین ظلم‏ها است . «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ ... ظَلُوماً»

4ـ آنچه انسان پذیرفت ولى آسمان و زمین نپذیرفتند ، چیزى غیر از قنوت و تسبیح و سجده بود ، زیرا تسبیح و قنوت را زمین و آسمان‏ها به راحتى پذیرفته‏اند . «وَ إِنْ مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ» (اسراء، 34)، «كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ» (روم، 26)




طبقه بندی: مطالب قرآنی، 
برچسب ها: امانت های الهی، نهمت های خداوند، نعمت های الهی امانت های عداوند است،
ارسال توسط علیرضا اکبری
آرشیو مطالب
نظر سنجی
نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟






برای قرآنی ها
<

شارژ ایرانسل

دانلود

دانلود

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

شادشاپ